Detalii articol

< inapoi
 
Dificultati in gruparea succesiva a sunetelor Dificultati in gruparea succesiva a sunetelor

Ce reprezinta gruparea succesiva a sunetelor?

Gruparea succesiva a sunetelor consta in abilitatea de a combina  sunetele in scopul formarii cuvintelor.

Oamenii dispun de  modele care le regleaza aranjarea in asa maniera a sunetelor astfel  incat pot rosti cuvinte cu sens.
 

Dificultatile intampinate in gruparea succesiva a sunetelor.

Discutand de aceasta dificultate in cazul copiilor, se poate constata o confuzie (chiar lipsa) in ceea ce priveste paternul fonematic. Desi sunetele pot fi emise, copilul se vadeste incapabil sau intampina dificultati in aranjarea corecta a sunetelor pentru a  spune  cuvantul dorit.

Pentru o mai buna oglindire a acestui fenomen, ne putem gandi la o activitate practica, cum ar fi realizarea de goblenuri. Pentru a putea obtine tabloul dorit, avem nevoie de un patern. Modelul acesta ne va indica ce nuante sa aplicam si, mai ales, in ce ordine sa desfasuram activitatea de coasere pentru  a obtine  imaginea dorita.

Mai intai, trebuie sa detinem abilitatile de coasere.

Apoi, sa alegem cat mai exact nuantele de ata care sa satisfaca cromatica modelului propus spre realizare.

Asa este si in actul vorbirii: e nevoie de un model exact in mintea celui care rosteste cuvintele.

Odata  stabilit modelul, acesta ne va sugera modul de imbinare a sunetelor pentru a obtine cuvantul propus.

Un copil cu dificultati in gruparea succesiva a sunetelor este capabil fizic sau detine abilitatea de a produce sunetele, dar ii lipseste modelul mintal care sa-i ofere combinarea corecta a acestora in cuvinte cu sens, recunoscute de ceilalti vorbitori (care detin deja paternul si pe baza caruia recunosc intentia noastra verbala).

Nu exista o explicatie clara pe baza careia sa putem stabili cauzalitatea dificultatilor intampinate in asocierea sunetelor in cuvinte cu inteles.
 

Cum putem stabili ca un copil are dificultati in gruparea succesiva a sunetelor?

-   Exprimarea/vobirea  acestuia este neclara/evitanta.

-   Copilul are dificultati de ascultare  a mesajului verbal/comenzilor date

-   Copilul prezinta dificultati in introducerea cuvintelor in contexte verbale adecvate/ propozitii.

-   Copilul prezinta dificultati in reproducerea sunetelor propuse.

-   Trebuie sa ne asiguram ca aceste impedimente nu sunt provocate de malformatii ale organelor implicate in actul vorbirii active sau pasive(  aparat fonoarticulator, aparat auditiv)

 

Sfaturi pentru parinti:

 

-  Cand vorbiti cu copilul, aminti-i mai intai ca trebuie sa asculte mesajul dumneavoatra.

-   Intrati in joc cu copilul, dar el nu trebuie sa actioneze pana nu aude comanda

,, HAI”!

-   Implicati copilul in diferite jocuri muzicale, cum ar fi ascultarea cantecelor sau miscarea prin imitarea animalelor( mersul elefantului, al iepurasului)  sau jocuri de imitare a ritmului diferitelor melodii.

-   Imitarea sunetelor din natura sau a celor produse de animale.

-   Jocuri euritmice: in diverse recipiente ei pot aseza pietricele de fiecare data cand aud sunetul cerut de dumneavoastra.

-    Pronuntati cuvinte care denumesc obiectele din mediul familiar copilului. La pronuntarea unui cuvant, gresiti intentionat (de exemplu, in loc de pronuntati ) . Sarcina copilului este de a va corecta.

-    Jucati-va prin diverse activitati, cum ar fi “La cumparaturi”. Din lista aleasa, cateva cuvinte nu sunt potrivite. De exemplu: Astazi vei cumpara: “lapte, ploaie si paine”. Copilul va recunoaste, amuzat, ca ploaia nu se poate cumpara.

-      Important este ca aceste jocuri sa fie cat mai distractive si timpul alocat sa fie suficient pentru intarirea deprinderilor de pronuntare corecta.

 

Logoped Corina Lesanu

Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu 2008