Detalii articol

< inapoi
 
Specificul limbajului la copiii cu autism sau cu tulburari de spectru autist Specificul limbajului la copiii cu autism sau cu tulburari de spectru autist

          Ce este autismul?

 

          Autismul este o stare patologica caracterizata de deficiente mintale si tulburari comportamentale, care afecteaza în mod curent abilitatea de a comunica, formele de relationare cu ceilalti si capacitatea de a raspunde adecvat la stimulii externi.

 

          Caracteristicile principale ale unui copil cu autism sunt : lentoare in intelegerea mesajelor, probleme de intelegere a limbajului receptiv si expresiv, tulburari in sfera senzoriala, manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipai, iar alteori prin refuzul de a intra in contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente etc, comportamente nepotrivite din punct de vedere social sau comportamente in exces, stereotipe (insira si aliniaza obiecte, invarte ori flutura mainile sau obiecte mici, autostimulari, tipete etc.), incapacitate sau greutate in stabilirea contactului vizual, probleme de somn, miscari ciudate implicand diferite parti ale corpului sau tot corpul - in cazuri severe copilul poate ajunge chiar sa se raneasca singur, insensibilitate la durere sau dimpotriva, o sensibilitate exagerata, discontinuitate in dezvoltare si invatare, disfunctionalitati ale proceselor, insusirilor si functiilor psihice, deficiente perceptuale si de relationare.

 

        Specificul limbajului

 

          Dificultatile de limbaj si comunicare se manifesta timpuriu prin lipsa unor relatii adecvate la vorbire si printr-un interes scazut manifestat in achizitia limbajului si in comunicarea interumana.

 

           Dintre caracteristicile limbajului la copilul care sufera de tulburari de spectru autist amintim:

 

- Absenta raspunsului la comenzile vocale;

 

- Reactie intarziata sau absenta la auzirea propriului nume;

 

- Schimbarea ordinii sunetelor in cuvant;

 

- Lipsa cuvintelor de legatura;

 

- Inversiunea pronominala (nu foloseste adecvat pronumele personale);

 

- Prezenta ecolaliei;

 

- Dificultati de intelegere a limbajului;

 

- Insusirea limbajului cu o intarziere mare fata de normal si mentinerea pronuntiei defectuoase o perioada foarte lunga de timp;

 

- Vocabular sarac si vorbire “telegrafica”(foloseste foate putine cuvinte), lipsita de intonatie si flexibilitate;

 

- Deficiente in abilitatea de a initia si sustine conversatii cu altii;

 

- Deficiente in a constitui o povestire sumara a unei situatii;

 

- Formulari verbale stereotipe si repetitive;

 

- Lipsa unui limbaj nonverbal, care sa permita utilizarea in mod adecvat a gesturilor, mimicii si pantomimicii pentru exprimarea starilor traite, precum si lipsa capacitatii de a intelege si interpreta expresii vazute la altii.

 

          Trebuie subliniat ca dificultatile in achizitia limbajului si a comunicarii nu se prezinta in mod izolat, ci fac parte dintr-un ansamblu de tulburari si dereglari existente la nivelul tuturor palierelor activitatii psihice si psihocomportamentale.

 

                                                                                                    Logoped Alina Orasanu

Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu 2008