Detalii articol

< inapoi
 
Pregatirea copilului pentru invatarea scris-cititului Pregatirea copilului pentru invatarea scris-cititului

Cei mai multi cercetatori considera ca pentru invatarea scris-cititului copilul trebuie sa aiba o varsta mentala egala cel putin cu varsta de cinci ani. Se considera ca la aceasta varsta perceptia, reprezentarea si gandirea sunt suficient de organizate si sistematizate, incat pentru copil devine posibil sa inteleaga simbolurile reprezentate de litere si sa le poata transpuna grafic.

 


Cartile colorate pentru copii, emisiunile tv, jocurile pe calculator il sensibilizeaza pe copil pentru activitatea scolara. Lectura dupa imagini reprezinta o etapa premergatoare invatarii scris-cititului, facilitand procesul de alfabetizare.

 


Dezvoltarea motorie generala si intelegerea relatiilor spatiale si temporale influenteaza invatarea.  Copilul trebuie sa se orienteze in spatiul pe care il are la dispozitie pentru a scrie. Invatarea scrisului depinde de precizia succesiunii miscarilor in spatiul grafic. Este importanta dezvoltarea miscarilor fine ale degetelor si chiar ale mainilor. Inainte de a scrie, copilul trebuie sa stie sa tina instrumentele de scris in mana. Dezvoltarea motricitatii tine de dezvoltarea si maturizarea psihica generala. La inceputul insusirii cititului, copilul precepe unitatile din care este alcatuit cuvantul separat si face un efort ca sa il perceapa global. Intelegerea unui text depinde de gradul de dificultate a acestuia si de familiaritatea continutului pentru copil.

 


Formarea deprinderilor de scris-citit incepe in gradinita si continua la scoala, dupa cum stim. Educatoarele si invatatoarele cunosc specificul dezvoltarii copilului in aceasta etapa de varsta si metodele potrivite pentru formarea acestor deprinderi. Este bine sa nu intervenim in procesul de invatare prin predarea unor deprinderi gresite copilului. Aceste deprinderi se destructureaza greu. In plus, daca cel mic stie sa scrie si sa citeasca inainte de a ajunge in clasa I, el va gasi scoala mai putin interesanta, se va plictisi.

 


Ca parinti, il putem sprijini pe cel mic pentru formarea deprinderilor necesare invatarii scris-cititului prin colorat, efectuarea de desene, picturi, jocuri de manipulare, de constructie, incastratie, decupaj, legare cu sfoara, lipit, confectionare de jucarii de hartie, toate acestea antrenand miscarile mainii. De asemenea, este bine sa il sprijinim pe cel mic sa invete sa fie atent, sa persiste si sa finalizeze activitatile, sa pastreze ordinea in spatiul pe care il are la dispozitie si in miscari, sa se orienteze in timp.

                            Logoped Magda Stefan

Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu 2008