Detalii articol

< inapoi
 
Ecolalia Ecolalia

            Ecolalia reprezinta repetarea automata a vorbirii unei alte persoane.

            Termenul deriva din “echo” care inseamna a repeta si “lalia” care inseamna a vorbi.

            Ecolalia nu este o boala ci este  un simptom  intalnit in 75% din cazurile copiilor cu autism, dar poate aparea si in sindromul Asperger,  sindromul Tourette, in afazii, in schizofrenie, boala Alzhaimer, in vorbirea copiilor orbi din nastere.

            Exista doua tipuri de ecolalie:

 

-         ecolalia imediata in care copilul repeta ceea ce tocmai a auzit;

Studiile au demonstrat ca ecolalia imediata este mai frecventa la copiii cu un limbaj expresiv redus, dar nu este influentata de varsta cronologica. De asemenea s-a constatat ca este influentata si de caracterul familiar sau nu al interlocutorului. Astfel, daca stimuli nefamiliari sunt prezentati de persoane nefamiliare ecolalia imediata este mai frecventa, decat in situatia in care stimulii nefamiliari sunt prezentati de persoane familiare.

 

-         ecolalia intarziata in care copilul repeta ceva auzit cu mai mult timp in urma. Ex. Copilul repeta reclame TV, replici din filme, diverse conversatii, cantece, poezii. Cand repeta astfel de enunturi, de cele mai multe ori, copilul pastreaza ritmul si intonatia mesajului original.

            Pana la varsta de 2 ani si jumatate ecolalia este considerata normala, asigurand insusirea limbajului de catre copil. Prin repetarea cuvintelor auzite este posibila insusirea, dezvoltarea si consolidarea limbajului.

 

            Ecolalia si autismul – Sunt doua scoli  in ce priveste influenta (functionalitatea) ecolaliei in autism. Una, conform careia ecolalia este nefolositoare, daunatoare si se  lupta pentru inlaturarea ei prin diverse mijloace si a doua, conform careia prezenta ecolaliei in autism este un semn bun, pentru ca reprezinta baza dezvoltarii limbajului. Prezenta ecolaliei demonstreaza ca, copilul aude, ca memoria de scurta durata functioneaza suficient cat sa-i permita sa reproduca ceea ce a auzit si ca  are abilitatile necesare pentru a reproduce (a articula) mesajul. In cazul copilului cu autism ecolalia apare si ca o metoda de reducere a anxietatii.

 

            In lucrul cu copiii cu ecolalie trebuie avute in vedere urmatoarele:

-         vorbirea sa fie pe un ton calm;

-         sa se foloseasca un vocabular simplu;

-         exprimarea sa fie directa;

-         sa se evite metaforele, glumele, cuvintele cu mai multe intelesuri, frazele cu inteles     ascuns;

         -      in cazul adresarii unei intrebari, pentru a se evita repetarea de catre copil a intrebarii, este indicat sa se inceapa imediat si raspunsul. Ex.: “Cum te cheama? Ma cheama ….” In aceasta situatie copilul nu mai repeta intrebarea “Cum te cheama?” ci doar inceputul de raspuns adica “Ma cheama…”

 

                                                                                                Logoped Ionela Ghizdavu

                                                                                              

Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu 2008