ADHD și tulburările de limbaj

ADHD poate fi tratat numai medicamentos. Conform studiilor, fără tratament, 30% dintre cei care suferă de ADHD ajung la delicvență juvenilă. Fără inteligență superioară, sprijin familial și educațional, mulți dintre acești copii pot comite infracțiuni. Un studiu realizat în cadrul Direcției Generale a Penitenciarelor din România arată că 85% dintre deținuți suferă de ADHD.
Un copil cu ADHD nediagnosticat și netratat se va confrunta cu numeroase probleme acasă și în societate. La școală, va fi izolat de grup și respins de colegi. Profesorul îl va certa pentru lipsa de atenție. Acasă, părinții – copleșiți de vinovăție – își pot revărsa frustrările asupra copilului. Astfel, simptomele se agravează în lipsa tratamentului, copiii devenind agresivi și dezvoltând comportamente antisociale. Pentru diagnosticarea ADHD trebuie îndeplinite cel puțin două dintre următoarele criterii: incapacitatea de a menține atenția, hiperactivitatea (comportament inadecvat) și impulsivitatea (afectarea ariilor cerebrale de inhibiție).
Simptome pentru neatenție:
- Ignoră detaliile, greșește din neglijență
- Se concentrează greu
- Parcă nu ascultă când i se vorbește
- Nu respectă instrucțiunile
- Are dificultăți în organizarea activităților
- Evită sarcinile ce necesită efort mental
- Pierde obiecte importante
- Este distras de stimuli externi
- Este uituc în activitățile zilnice
Simptome pentru hiperactivitate – impulsivitate:
- Hiperactivitate: aleargă, se cațără, vorbește excesiv, se agită, se ridică de pe scaun, pare „animat de un motor”
- Impulsivitate: răspunde înainte ca întrebarea să fie completă, nu-și așteaptă rândul, întrerupe frecvent
Tulburările de limbaj asociate pot include: dislalia, întârzierea dezvoltării limbajului, bâlbâiala. Se pot observa sunete afectate, topica incorectă a frazei, barbarisme (ex: „atina tata pecat”), propoziții incoerente („eu parc vreau azi”, „pâine mănânc nu”), utilizarea incorectă a cuvintelor de legătură, acorduri greșite de timp și persoană („eu merge afară”, „mama plecam la serviciu”).
Indiferent de diagnosticul logopedic, terapia se adaptează particularităților copilului. Deoarece atenția copiilor cu ADHD este limitată, activitățile trebuie să fie scurte, desfășurate într-un mediu lipsit de stimuli perturbatori. Copilul trebuie să fie odihnit la venirea în cabinet. După fiecare activitate, e util un timp scurt (1–2 minute) în care copilul se poate mișca liber. Se recomandă anunțarea acestor pauze încă de la început.
În cazul dislaliei, se folosesc exerciții pentru antrenarea aparatului fonoarticulator – „limba săgeată”, „pisica bea apă”, „fluieratul vântului”, „mersul calului” etc. Acestea, combinate cu jocul, facilitează implicarea copilului în terapie. Copiii cu ADHD au experimentat frecvent eșecuri, ceea ce le poate induce frica de încercare. Pot deveni refractari când nu reușesc rapid. Au nevoie constantă de încurajare și susținere din partea logopedului și familiei. Succesul terapiei depinde de relația copil–logoped și de implicarea părinților.
Logoped Doina Cristina Mafteiu
© Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu