Pregătirea copilului pentru învățarea scris-cititului
Cei mai mulți cercetători consideră că pentru învățarea scris-cititului copilul trebuie să aibă o vârstă mentală egală cel puțin cu vârsta de cinci ani. Se consideră că la această vârstă percepția, reprezentarea și gândirea sunt suficient de organizate și sistematizate, încât pentru copil devine posibil să înțeleagă simbolurile reprezentate de litere și să le poată transpune grafic.
Cărțile colorate pentru copii, emisiunile TV, jocurile pe calculator îl sensibilizează pe copil pentru activitatea școlară. Lectura după imagini reprezintă o etapă premergătoare învățării scris-cititului, facilitând procesul de alfabetizare.
Dezvoltarea motorie generală și înțelegerea relațiilor spațiale și temporale influențează învățarea. Copilul trebuie să se orienteze în spațiul pe care îl are la dispoziție pentru a scrie. Învățarea scrisului depinde de precizia succesiunii mișcărilor în spațiul grafic. Este importantă dezvoltarea mișcărilor fine ale degetelor și chiar ale mâinilor. Înainte de a scrie, copilul trebuie să știe să țină instrumentele de scris în mână. Dezvoltarea motricității ține de dezvoltarea și maturizarea psihică generală. La începutul însușirii cititului, copilul percepe unitățile din care este alcătuit cuvântul separat și face un efort ca să îl perceapă global. Înțelegerea unui text depinde de gradul de dificultate al acestuia și de familiaritatea conținutului pentru copil.
Formarea deprinderilor de scris-citit începe în grădiniță și continuă la școală, după cum știm. Educatoarele și învățătoarele cunosc specificul dezvoltării copilului în această etapă de vârstă și metodele potrivite pentru formarea acestor deprinderi. Este bine să nu intervenim în procesul de învățare prin predarea unor deprinderi greșite copilului. Aceste deprinderi se destructurează greu. În plus, dacă cel mic știe să scrie și să citească înainte de a ajunge în clasa I, el va găsi școala mai puțin interesantă, se va plictisi.
Ca părinți, îl putem sprijini pe cel mic pentru formarea deprinderilor necesare învățării scris-cititului prin colorat, efectuarea de desene, picturi, jocuri de manipulare, de construcție, încastrație, decupaj, legare cu sfoară, lipit, confecționare de jucării de hârtie – toate acestea antrenând mișcările mâinii. De asemenea, este bine să îl sprijinim pe cel mic să învețe să fie atent, să persiste și să finalizeze activitățile, să păstreze ordinea în spațiul pe care îl are la dispoziție și în mișcări, să se orienteze în timp.
Logoped Magdalena Ștefan
© Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu