Tulburările limbajului scris și citit (II)

Tulburări scris-citit

Scrisul și cititul sunt abilități complexe în cadrul limbajului uman, care presupun control conștient în însușirea lor, o maturizare specifică a psihicului și a motricității.

 

În disgrafie aptitudinile grafice sunt sub nivelul așteptat, în ciuda vârstei cronologice a copilului, a inteligenței și a educației. Este practic o incapacitate a copilului cu auz, limbaj și intelect normal de a învăța corect și de a utiliza constant scrisul (deși disgrafia apare frecvent pe fondul deficienței mintale, în bolile psihice etc.).

 

Cauzele sunt foarte variate: de la o nematurizare globală a limbajului până la tulburări de motricitate, erori în educație și chiar cauze organice neurologice.

Foarte rar, disgrafia apare independent de dislexie (tulburarea cititului) și chiar discalculie (tulburările de calcul matematic). De aceea, primele două tulburări se reunesc într-un sindrom dislexo-disgrafic. Acest sindrom este de mai multe tipuri:

 

1. Dislexo-disgrafia specifică – o incapacitate de formare a abilităților de scris și citit, când copilul nu poate face legătura dintre sunetele auzite și semnul lor grafic.

2. Dislexo-disgrafia de evoluție – copilul nu înregistrează progrese în învățarea scris-cititului, acesta atingând un anumit nivel, după care scrisul și cititul nu mai sunt la nivelul vârstei sale cronologice, făcând erori specifice primelor etape.

3. Dislexo-disgrafia spațio-temporală – scris-cititul este în diagonală sau cuvintele se scriu despărțite, într-o formă ondulată.

4. Dislexo-disgrafia pură – apare pe fondul unor tulburări mai grave de limbaj și auz, precum afazia, alalia, hipoacuzia.

5. Dislexo-disgrafia liniară – se caracterizează prin rărirea rândurilor, incapacitatea de a trece la rândul următor, sărirea peste unele spații – mai accentuat în scris decât în citit.

6. Dislexo-disgrafia motrică – din cauza tulburărilor de motricitate, scrisul devine neregulat, inegal, tremurat și nesigur sau rigid și tensionat, cu o proastă organizare în pagină, cu un aspect neîngrijit până la ilizibil și total inestetic.

 

Copilul dislexo-disgrafic va avea un grafism și o lexie defectuoase, caracterizate prin următoarele manifestări:

– Lentoare: un scris extrem de încet, mai ales când copiază un text. Viteza foarte mică duce la litere înghesuite, suprapuse, foarte mici sau inegale ca mărime. Frecvent acești copii sunt stângaci sau ambidextri.
– Necorelarea sunetului cu simbolul grafic și neînțelegerea sensului convențional al simbolurilor grafice la citire. Cuvintele nu sunt citite ca un întreg, iar în scris sunt omise sau unite exagerat.
– Nerespectarea regulilor gramaticale și caligrafice – nu sunt greșeli întâmplătoare, ci constante, de omiterea cuvintelor sau a punctuației.
– Omiterea literelor și cuvintelor, frecventă mai ales în cazul tulburărilor de pronunție. Se manifestă mai des la final de cuvânt sau propoziție, când intervine oboseala.
– Adăugiri de litere și cuvinte, corelate cu dificultăți de motricitate, atenție și percepție.
– Confuzii și înlocuiri de sunete și litere asemănătoare vizual (“m” cu “n”) sau auditiv (“s” cu “z”).
– Contopiri de cuvinte, prin alungirea ultimei litere care se unește cu cuvântul următor – textele devin ilizibile.
– Nerespectarea spațiului paginii, prin depășirea marginilor, suprapunerea literelor, dificultăți în proporționarea acestora.

 

Forme specifice de scris și citit:

1. Scrisul servil: apare când literele sunt înclinate și alungite exagerat spre dreapta sau stânga. În anumite cazuri apar chiar desene minuscule (ex: floricele, păsărele) în buclele literelor.
2. Scris-cititul ca în oglindă: unii copii rotesc exagerat literele și ele apar ca și când ar fi imaginea în oglindă a literei respective, iar în citire au o poziție specifică a capului și tendința de a roti pagina scrisă normal pentru a o putea citi.

 

Terapia dislexo-disgrafiei presupune o intervenție la nivelul copierii, scrierii după dictare, compunerii, citirii după textul de tipar, citirii după textul de mână, citirii propriilor litere de mână, citirii expresive cu punctuația și prozodia respectate, înțelegerii textului.

 

Logoped Maria Jilăveanu

© Toate drepturile rezervate Cabinet Logopedic Andu